Nu ik al een tijdje in KL zit, merk ik dat mensen mij nog steeds behandelen als een toerist. Maar hoe behandelen de locals toeristen hier dan? Zijn ze aardig of proberen ze je juist te vermijden?
Deze blog gaat over hoe het is om als Nederlander om te gaan met de locals van Maleisië. Als je er goed mee om kan gaan, dan wordt jouw tijd hier namelijk een stuk leuker en makkelijker! Ook heb ik deze week weer op een expo mogen staan, en deze expo was compleet anders dan de vorige!

You should go there!
Als ik een euro zou krijgen voor elke recommendation die ik heb gekregen van locals dan zou ik hier blijven wonen! Een gemiddeld gesprek tussen mij en een local begint meestal met waar ik vandaan kom en wat ik hier in Maleisië nu het leukste vind. Voordat ik ook maar iets over hen kan vragen, heb ik al weer 5 recommendations waar ik nog echt heen moet gaan aan mn broek hangen. Dit laat zien hoe trots de mensen hier zijn op hun land en cultuur.
De mensen zijn hier enorm sociaal. Ze praten graag over wat ze leuk vinden en willen ook graag van jou weten wat je denkt over hun land en cultuur. Mijn tip is dan ook om enthousiame te laten zien. Een goed voorbeeld is een ritje die ik maakte in Penang. Ik en een vriend van me hadden een GRAB geboekt om naar huis te gaan. In plaats van een rechstreeks ritje naar huis liet onze driver ons alle hotspots van Penang zien. Ik denk dat we gemiddeld wel 2 uur met hem in de auto zaten zodat hij ons alles kon laten zien van Penang. We betaalden maar 2 euro voor dit ritje en we kregen aan het einde van de rit nog een uitnodiging om te komen eten bij even van deze hotspots. Moet je nagaan als Nederlanders dit doen… (Ahum ongemakkelijk!). Natuurlijk voelt dat hier ook een beetje ongemakkelijk.
Weet je niet precies hoe je moet reageren of wat je moet doen? Laat gewoon je enthousiasme zien en vraag over bepaalde plekken. De locals vinden het geweldig als je interesse toont en jij bezorgt ze een leuke avond door wat vragen te stellen.

Nog een expo?!
Deze week mocht ik mijn stagebedrijf helpen om onze producten te verkopen op de MIRF expo (Malaysian International Retail and franchise companies). Deze keer waren we met het bedrijf compleet gericht op het verkopen van ons product. Ik moet zeggen dat deze drie dagen erg lastig voor me waren. Ik moest mijn eigen pitch maken en mensen overhalen om ons product te kopen wat nog niet zo makkelijk was. In deze dagen heb ik mezelf over onzekerheden moeten zetten zoals cultuurverschillen en down-side dat ik alleen Engels spreek. Aan het einde van deze rit kan ik wel zeggen dat ik een ervaring rijker ben geworden en dat ik de verkooptechnieken die ik geleerd heb tijdens deze expo nog vaak kan gebruiken!